fbpx Press "Enter" to skip to content

Stress, utmattning, stresstest & farlig stress

Last updated on 28 May 2021

Utmattningssyndrom toppar listan över långtidssjukskrivningar

Den vanligaste orsaken till sjukskrivning i Sverige är stress och särskilt utsatta är människor som arbetar med människor. 

Stress är en överlevnadsmekanism och vanliga signaler på långvarig stress är tex sämre närminne och sämre koncentrationsförmåga, att vara lättirriterad och ha en ökad känslighet för ljud och andra intryck och sömnstörningar.

utmattning återhämtning

stresstest - testa om du är i riskzonen för utmattningssyndrom

Här kan du göra ett självskattningstest för utmattningssyndrom – Karolinska exhaustion disorder scale 9 – för att se om du är i riskzonen för utmattningssyndrom.

Framför varje svarsalternativ finns en siffra. Räkna ihop alla dessa siffror när du svarat på enkäten så ärligt som möjligt. Om du får över 18 poäng kan du vara i riskzonen för utmattningssyndrom och rekommenderas att se över din situation.

hur du ser på din långvariga stress kan avgöra om den blir farlig för din hälsa eller inte

Stress är en etablerad riskfaktor för hjärt-och kärlsjukdom. Långvarig stress sänker immunförsvaret och ökar risken för sjukdomar. Den ständigt förhöjda kroppsliga anspänningen du får vid långvarig stress ger syrebrist i musklerna, ökad tryck på lederna, och smärta kan uppstå. Som leg.naprapat arbetade jag mycket med stressrelaterade smärtor i huvud, käkar, axlar, nacke och rygg.

Så är långvarig stress alltid farligt för hälsan? 

Bör du vara orolig för stressens effekter på din hälsa…?

Det finns mycket intressant forskning som visat att hur du ser på din långvariga stress spelar stor roll för hur farlig den faktiskt blir för din hälsa!

utmattning återhämtning

Psykologen Kelly McGonigal berättar i sitt TED talk om en stor amerikansk studie av 30 000 personer. Studien visades att dem som hade hög stress under en längre tid – men hade uppfattningen att stressen inte var farlig för dem – hade lägre risk att dö i hjärt och kärlsjukdom än dem som hade samma höga långvariga stress men som hade uppfattningen att långvarig stress var farligt för hälsan.

Visst är det väldigt intressant och hoppfullt?

Inom Zhineng qigong menar vi att medvetandet styr energi/qi som i sin tur styr den fysiska kroppen. På så sätt kan våra tankar ha stor inverkan på vår fysiska kropp!

oxytocin skapar sundare stressreaktion

Det har visat sig att den kontraktion av blodkärl som sker vid stress blir mindre hos dem som känner samma stress men som har uppfattningen att stressen inte är farlig för deras hälsa, utan bara hjälper dem att åstadkomma det som skall hanteras på bästa sätt! 

Oxytoxin är ett hormon som hypofysen utsöndrar och som har biologisk påverkan på kroppen och hjärtat.

Oxytocin

Hormonet hjälper till att skydda blodkärlen och hjärtat vid stress, så att stressreaktionen blir sundare. Hormonet gör oss också benägna att söka kontakt med andra människor och tala om hur vi känner oss för att få support! Att söka support hos andra och att ge andra support/omsorg verkar också enligt forskningen som Kelly McGonigal berättar om öka motståndskraften för stressens skadliga effekter.

förändring & utveckling = stressigt för trygghetssökaren

Ett stressfritt liv kanske känns som ett tryggt liv… men vi växer och utvecklas sällan särskilt mycket i ett sådant liv som inte ger oss rejälare utmaningar. Vi tycks behöva livets utmaningar och möta på motstånd och svårigheter för att utvecklas och ta oss vidare – starkare. Och hur vi ser på den stress livet ger oss verkar alltså kunna vara avgörande för om den blir farlig för vår hälsa eller inte.

Naturligtvis innebär inte det här resonemanget att du ska stanna kvar på ett jobb du inte trivs med om du inte absolut måste, och bara ändra din inställningen till den stress jobbet bidrar med. 

Din utmattning kanske är ett viktigt vägskäl i ditt liv, en stor hjälp för dig att börja lyssna mer på kroppens signaler, att söka dig mot din inre stillhet och känna in vad det är du verkligen vill och inte vill längre, hur du vill ha ditt liv och vad du behöver möta för att få livet mer i den riktningen.

Utmattning återhämtning

”Så jag kan säga att det bästa sättet att fatta beslut, är att gå efter vad det är som skapar mening i ditt liv, och lita sedan på dig själv att du kan hantera den stress som följer.”

”Att söka mening är bättre för din hälsa än att försöka undvika obehag.”

Kelly McGonigal

berättelser om utmattning och qigong

Nu arbetar jag som lärare i Zhineng qigong/ medicinsk qigong och med qigongterapi/qihealing och jag har haft många qigongelever som kommit in i träningen med utmattning och utmattningssyndrom i olika faser och som upplever att träningen varit en stor hjälp i deras återhämtning och tillfrisknande från utmattning. Det har gått fortare än vad många förväntat sig att hitta tillbaka till energin igen. 

"För en person som mig som har varit utbränd så är Qigongen ett av mina viktigaste verktyg. Tänk att en enda timme per vecka kan göra så stor skillnad! Qigongen med Eva hjälper mig att landa in i min kropp igen när jag fastnar i huvudet. Den hjälper mig även att släppa taget om stress och oro samt att kunna ta livet lite mindre allvarligt och ta in mer energifyllt lugn i min vardag. Det allra bästa är att jag bara efter två qigongkurser har sett en enormt stor effekt i mitt vardagliga liv. Känner mig mycket lugnare, mer i min kropp och har lättare att hantera svårigheter i mitt liv än jag hade tidigare. Speciellt under dessa tider så är det en enorm tillgång!

Thelma Lebert

Det har nu gått 20 år sedan jag totalt brände ut mig. Jag insåg förra året att jag inte kunnat läka fullt ut. De senaste 18 månaderna har jag alltså ägnat mer och mer tid åt återhämtning. En stor del av det som gjort att jag denna gång lyckats hantera ett vansinnigt stresspåslag (som nu tack och lov är helt borta ur mitt liv), och som blivit en del av min vardagsrutin, är Qigong. Jag trodde lite naivt när jag började, att det var någon slags pensionärsgympa, men oj så fel jag hade! Och inte kan jag förklara vad egentligen det är man gör och varför det är så fantastiskt. Det bara funkar! Jag mår bättre, lyckas hålla stress och negativitet borta, styrka mitt eget energiflöde och få ork trots att jag kanske sovit dåligt någon natt. Jag upplever att jag är mer närvarande, och att jag lyckas hantera svåra situationer betydligt bättre än tidigare - utan att gå igång på det som sker.

Rebecka Koritz
Expandera

att expandera under ökad intensitet

I qigongen lär vi oss att expandera under ökad intensitet. Ett sätt att expandera under ökad intensitet är att se utmattningen som en del av en utvecklings- och lärdomsresa för att komma närmare det liv du faktiskt längtar efter istället för att fastna i oro över din psykiska och fysiska hälsa.

Utveckling ÄR normalt sett skrämmande. Förändringar är skrämmande. Vi vet ju vad vi har men inte vad vi får. Det är skrämmande att kanske plötsligt ha en kropp som säger stopp, att det inte går att lägga in en till växel som vanligt längre. Att vi behöver lära om hur att hantera oss själva och våra liv. Vi står inför en förändringsprocess. Det gamla sättet är inte längre hållbart.

Att få livet mer och mer som vi längtar efter kan paradoxalt nog också i sig vara väldigt skrämmande… hur bra får jag må egentligen och får jag säga nej och ta dem steg som jag behöver för min egen del? Vi kan lära oss att byta ut ordet skrämmande mot spännande… Personlig utveckling, att bryta vanor och gamla beteendemönster ÄR stressande. MEN att ramändra problemet påverkar den fysiologiska stressresponsen i kroppen. Mind over matter. 

Gratis qigong

vaccinera dig mot stress och utmattningsyndrom

Välkommen att prova en timmes gratis introduktionsklass i medicinsk qigong /Zhineng qigong och programmet Lyft upp qi.

Jag brinner för att hjälpa dig att hitta lugn och läkning i kropp och sinne!

Varmt välkommen! 

/Eva 

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Qigongcenterstockholm
Qigongcenterstockholm

Qigong & Qihealing med Eva. Jag hjälper dig som känner stress eller smärta att finna lugn i kropp & själ. Jag har tio års erfarenhet som leg. naprapat.

View all posts

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.

Qigongcenter Stockholm, c/o Malave Do, Luntmakargatan 94, Stockholm. eva@qigongcenterstockholm.se (+ 46) 0708 64 46 77 Org. Nummer 556867-9731

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.