fbpx Press "Enter" to skip to content

Bli en smartare löpare med qigong & befriade fötter!

Last updated on 20 November 2020

När du befriar fötterna befriar du kroppen och hittar mer kraft, rörlighet och grundning!

Som leg.naprapat, vidareutbildad inom idrottsmedicin, funktionell styrketräning, cert. spinninginstruktör och qigonglärare har jag stor kompetens om vad som behövs för att du skall få en mer samarbetsvillig, hållbar och frisk kropp att bo i! Jag är gammal elitsimmare, men numera är det qigong i kombination med terränglöpning som gäller.

Jag älskar löpning men då ska det vara barfotalöpning i terräng, på mark utan asfalt med naturen omkring mig. Och med fria fötter! Det vill säga barfota eller om det är kallt eller risk för vassa stenar; ett par fotformade så kallade barfotaskor som endast har som funktion att skydda huden utan att ta ifrån foten dess naturliga funktion som vanliga löparskor gör. 

Foten är en snillrik konstruktion, fulländad från start för att möta marken utan ”hjälp” från skor men tyvärr tappar foten sin naturliga funktion efter år av inklämmande i skor som hämmar dels det sensoriska mötet med marken, dels blockerar hälens möjlighet att röra sig fritt och därmed parera ojämnheter i marken, tårnas möjlighet att sprida ut sig och skjuta ifrån marken. 
 
Listan kan göras lång men resultatet av vanliga skor blir minskad rörlighet/stelhet i fötterna, hallux valgus, outvecklad muskulatur, nedsjunkna fotvalv, och nedsatt proprioception dvs feedback från fötterna till hjärnan om hur det är klokt att möta underlaget. Oftast går vi på platt mark vilket inte heller ger någon chans för foten att tränas i att rörligt och korrekt läsa av ojämnheter som tex rötter och gropar och följa med genom smidiga och starka leder och muskler. 
 
Med andra ord, våra fötter får ingen chans till träning instänga och inklämda i vanliga skor och framför allt inte på plana underlag. Vi får skoformade fötter istället för att använda fotformade skor!
 
 
Foten består av ca 28 ben, 56 leder, 38 muskler och fler än 100 ligament. Genom fotvalven sker den största stötdämpningen eftersom de ska kunna svikta/fjädra. Fotvalvens sviktande är en viktig del i hela det fjädrande fashiella-/bindvävssystemet som gör att du inte behöver använda så mycket kraft vid löpning och gång som om kroppen får använda sin fulla fjädrande funktion. Men det kräver att fötterna får sin frihet.. liksom också resten av kroppen. En kropp full av spänning/kompression och stelhet fjädrar inte lika bra som en fri och expanderad kropp! 
 
Bygger vi upp med material under fotvalven minskas naturligtvis den fjädrande funktionen. 
 

Jag använder sedan flera år endast fotformade barfotaskor. Mina fötter har brett ut sig och blivit rejält, blivit större faktiskt och mycket mer rörliga och muskulösa. Min stela stortå/Hallux rigidus har slutat smärta!

Skorna kostar lite mer än vanliga skor och är inga skor för prinsessor/prinsar…. men finns i många snygga modeller!

 

Bästa ställena att köpa bra barfotaskor

Jag köper mina skor bland annat på freefoot.

Vivo barefoot har flest veganska modeller och högst miljötänk med återvunna material. Andra ställen du kan hitta mängder av fotformade barfotaskor är Feelgrounds och Groundies , som också har flera veganska varianter.

Bra barfotaskor till barn

Bra barfotaskor till barn hittar du de bästa alternativen för här: Feelmax,  Happy Little soles och Optistashop. Min dotter får alltid springa barfota ute så mycket som möjligt och när en sula och mer värme behövs är det endast fotformade skor med tunn sula och zero drop som gäller för att hennes fötter och därmed hela hennes kropp skall få fortsätta fungera så ostört som möjligt. Hon är 5 år nu. Bara för några år sedan var det svårt att få tag i riktigt små storlekar av barfotaskor men nu har det exploderat på online marknaden och finns mängder av även små storlekar och även i glitter och glamour som ofta önskas..

Tänk också på att ha rymliga strumpor som inte klämmer ihop barnens fötter och tår, några storlekar för stora är att föredra.

https://www.happylittlesoles.co.uk/pediped-originals-jake-navy.html

Bra gummistövlar barfotamodell till barn

Det har varit nästintill omöjligt att hitta vettiga varianter av gummistövlar till barn med så tunn sula som möjligt, utan att tåboxen är trång eller till och med riktad uppåt. Till slut har jag lyckats hitta två riktigt bra modeller en utan foder och en med foder.

Att "jorda" sig

 

Att möta marken helt barfota påverkar faktiskt kroppen mer än vad vi kan tro utöver det jag beskrivit ovan så är har det faktiskt också en antiinflammatorisk effekt när dina fötter ”jordar”, möter bar mark barfota utan sula emellan. Det kallas just att jorda och det kan du se mer om här. 

Befriar du fötterna befriar du mer av hela kroppen och kan också connecta mer med jorden och din fulla kraft, dels fysiskt, men också energimässigt och spirituellt. 

När vädret inte tillåter behövs ju dock en sko som inte fråntar foten dess fulla funktion, men jag önskar vi kunde gå barfota jämt..
 
 
 

Tips för dig som startar med barfotaskor för första gången

Om du är sugen på att börja befria dina fötter så kom ihåg:

– De har förmodligen varit instängda länge. Likna dem vid fötter som varit i gips! De behöver varsamt stegrande träning av att vara barfota och i barfotaskor. Se skorna som ett träningsredskap att använda fler minuter var dag och långsamt stegra användningen. 

– Och har du skador och problem med fötterna behöver du kanske fortsätta använda dina olika lösningar en tid i vardagen medan du långsamt ger fötterna mer och mer frihet och chans till naturlig rörelse- och styrketräning barfota eller i barfotaskor. 
 
Din löpteknik är viktig och jag kan varmt rekommendera dig löpgurun Fredrik Zilléns kurser i löpteknik som jag själv har gått kurs hos.
 

Bli en smartare löpare med qigongens principer!

Att befria kroppen och lära oss att expandera under belastning istället för att komprimera kroppen är precis vad vi arbetar med i qigong! Då kan du få full fjädring och flyga fram på ett nytt sätt! Att träna qigong kan alltså göra mirakel för din löpning. 

Du blir en smartare löpare när du tar med dig qigongens principer in i din löpning och låter medvetandet vara i kroppen när du springer, när du låter kroppen vara fri och expanderad och lyssnar till den. I mina qigongkurser har vi stort fokus på fötterna, hur du kan “öppna” dem mer mot marken, öka rörligheten i dem och använda dem på ett smartare sätt som hela kroppen älskar!
 

Mina grundkurser/qigong för nybörjare startar onsdag 13 januari och fortsättningskurser startar tisdag 12 januari. Bokar du din plats före 31/10 så får du 10% rabatt med rabattkoden “Early bird”. Gäller även helgkurserna med tema djup återhämtning 28-29 november samt tema energimässiga skydd 20-21 februari. 

Du kan prova ett pass 5e eller 6e januari för 220kr. Bokar du in dig plus en vän betalar ni endast 120kr per person.

Du väljer om du vill vara med fysiskt på plats på Luntmakargatan 94 vid Rådmansgatan T (liten grupp i stor lokal) eller vara med online genom Zoom. 

Och med den här inspelningen kan du träna programmet Lyft upp qi/livsenergi var och när du vill!

Bli en smartare löpare

Dela gärna vidare till dina nära & kära i dina nätverk!

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Nyhetsbrev och sociala medier

Ja tack! Jag vill få inspiration & bra erbjudanden!

* indicates required

Mycket välkommen!

Varma hälsningar/ Eva Elfström, qigonglärare, qigongterapeut, leg.naprapat

Qigongcenterstockholm
Qigongcenterstockholm

Qigong & Qihealing med Eva. Jag hjälper dig som känner stress eller smärta att finna lugn i kropp & själ. Jag har tio års erfarenhet som leg. naprapat.

View all posts

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.

Qigongcenter Stockholm, c/o Malave Do, Luntmakargatan 94, Stockholm. eva@qigongcenterstockholm.se (+ 46) 0708 64 46 77 Org. Nummer 556867-9731

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.